§ 1 Foreningens navn
Foreningen heter Meta Coach Association Sverige Foreningens § 2 målsettinger Foreningen har som mål å praktisk og teoretisk utforske og formidle bevissthet rundt Meta-Coaching, og lignende sammenlignbare tradisjoner som NLP, Neuro Semantics og Human Potensial Psychology Movement.
Gjennom økonomiske bidrag, stipend og tilbud om ansettelse eller oppdrag for gjennomføring av enkelte prosjekter skal foreningen støtte personer som arbeider innenfor rammene av foreningens målsettinger.
§3 Foreningens sete
Foreningen har hovedkontor i Stockholm kommune, Stockholm fylke.
§4 Medlemskap
Medlem av foreningen er den som vil arbeide for foreningens mål og forplikter seg til å følge foreningens charter.
§5 Medlemsavgifter
Medlemmer skal betale medlemskontingenten som årlig er fastsatt av årsmøtet.
§6 Styret
Styret består av styreleder og 2 andre medlemmer. Styret oppnevner nestformann, sekretær, kasserer og de andre medlemmene foreningen anser som nødvendig. Ved tid kommer nestleder inn. Dersom medlemmet trekker seg før termin utløp, vil varamedlem komme inn på plass for tiden frem til neste årsmøte.
§7 Styrets oppgaver
Styret representerer foreningen, overvåker sine interesser og håndterer sine saker. Styret avgjør på vegne av foreningen om ikke annet er oppgitt i disse listene. Styret skal iverksette vedtak gjort av årsmøtet, håndtere foreningens økonomiske saker og føre regnskap, og utstede årsregnskap til årsmøtet for siste regnskapsår.
Styret møtes når styreleder mener det er nødvendig eller hvis minst tre styremedlemmer ber om det.
Styret bestemmer når minst 3 personer er tilstede. Styrevedtak tas med simpelt flertall. Ved lik avstemming gjelder meningen for styreleder som varamedlem, men vedtaket er fattet ved lotteri.
Foreningens firma er signert av foreningens styreleder og/eller medlem som er oppnevnt der.
§8 Kontoer
Kontoår skal være kalenderår.
§ 9 Revisorer
Styrets ledelse vil årlig bli gjennomgått av revisor oppnevnt på årsmøtet. Revisorene skal utstede sin revisjonsrapport senest 1/3.
§10 Årsmøte
Det ordinære årsmøtet, som er foreningens høyeste beslutningsorgan, avholdes årlig før 20. mars på tid og sted bestemt av styret. Skriftlig invitasjon skal sendes til alle medlemmer senest 30 dager før ordinært årsmøte og senest 20 dager før ekstra årsmøte.
På ordinært årsmøte skal følgende saker behandles:
1. 1. Valg av styreleder og sekretær til møtet. 2. Fastsettelse av stemmelengde for møtet.
3. 3. Valg av protokolltilpassere og stemmetellere.
4. 4. Spørsmål om møtet er annonsert riktig.
5. 5. Etablering av dagsorden.
6. 6. a) Styrets aktivitetsrapport for siste driftsår. b) Siste styrevervrapport (balanse- og gevinstberegning) året for virksomhet/regnskap.
7. Revisjonsrapport for bedrift/regnskapsåret.
8. Spørsmål om ansvarsfraskrivelse av styret for den tiden revisjonen har tenkt.
9. Etablering av medlemskontigent.
10. Bestemmelsen av det mulige. virksomhetsplan og budsjettbehandling for kommende nærings-/regnskapsår.
11. Valg av styreleder i foreningen for 3 år.
12. Valg av øvrige styremedlemmer og varamedlemmer for en periode på 3 år.
13. Valg av revisorer og varamedlemmer.
14. Behandling av styrets forslag og rettidige motytelser.
15. Andre saker.
Beslutninger om saker av større økonomisk betydning for foreningen eller dens medlemmer må ikke tas med mindre dette ble tatt med i innkallingen til møtet.
§11 Ekstra Årsmøte
Ekstra årsmøte avholdes når styret eller revisor finner det nødvendig eller når minst 1/10 av foreningens medlemmer krever dette gjennom skriftlig anmodning til styret. Oppfordringen skal oppgi den eller de sakene som medlemmene ønsker at møtet skal ta opp. På et ekstra årsmøte kan kun de sakene som er angitt i innkallingen behandles.
§12 Stemmerett
På årsmøtet har hvert medlem én stemme. Stemmeretten er personlig (og kan ikke/kan ikke utøves gjennom representantskap).
§13 Avgjørelser, avstemning og resolusjon
Beslutninger tas med varslere (aklamasjon) eller, hvis anmodning, etter avstemming (avstemming).
Stemmegivningen er åpen, unntatt ved valg der en lukket avstemning skal foregå dersom noen ber om dette. Beslutninger tas, med mindre disse vedtektene ikke gir noe annet, med simpelt flertall. Ved lik stemmegivning gjelder styrelederens mening og omvendt, men ved valg tas avgjørelsen ved trekning.
Styrets medlem kan ikke delta i vedtak om avsløring av administrativ handling som han er ansvarlig for, heller ikke ved valg av revisor.
Møtet er avgjørende med antall medlemmer som er stemmeberettiget til stede på møtet.
§14 Regler for endring av vedtekten
Endring av disse vedtektene krever vedtak innen årsmøte med minst 2/3 av antall avgitte stemmer. Forslag til vedtektsendringer kan bli gitt av både medlem og styret.
§15 Utseende
Medlemmer som ønsker å forlate foreningen må melde dette skriftlig til styret og vurderes dermed å ha forlatt foreningen umiddelbart.
§16 Ekskludering
Medlemmer kan ikke bli ekskludert fra foreningen uten annen grunn enn at de har forsømt å betale besluttede avgifter, motarbeidet foreningens aktiviteter eller formål, eller klart skadet foreningens interesser.
Spørsmålet om utestengelse må ikke avgjøres før et medlem har fått omstendighetene som gjorde at medlemskapet ble stilt spørsmål ved. Avgjørelse om utestengelse må ikke tas før medlemmet har fått anledning til å uttale seg innen bestemt tid for foreningsstyret, minst 30 dager. I vedtaket skal grunnene til utestengelse stå oppført. Vedtaket skal innvilges til den bekymrede personen innen 30 dager etter vedtaket.
§17 Oppløsning av foreningen
For oppløsning av foreningen kreves vedtak av årsmøte med minst 2/3 av antall avgitte stemmer. Dersom foreningen blir oppløst, vil foreningens eiendeler bli overlevert til filantropiske aktiviteter.
Kopi av årsmøteprotokollen som inneholder vedtak om oppløsning av foreningen skal deretter sendes skattekontoret for avregistrering av foreningen.
(Sist revidert....)